Je kunt het beste kerndoelen er op naslaan als je het over nut hebt. Ze gelden voor alle kunstvakken, dus ik vertaal ze ook even voor je naar drama.
54: De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Vertaling: kerndoel 54 gaat over het kind als speler. Dus speltechnieken leren toepassen ter bevordering van communicatie. Communicatie is een algemene term, maar wel te koppelen aan drama, want door aan doen-alsof spel te doen breng je informatie over op de kijker. Je werkt aan kerndoel 54 door z.s.m. ook de speltechniek met je kinderen te bespreken.
Zie daarvoor deze blog.
55: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Vertaling: dit gaat over de nabespreking in de dramales. Kan het kind n.a.v. de criteria (de opdracht dus) zijn mening/bevindingen communiceren. Dit kerndoel gaat ook over theater kijken. Dus als je met je groep naar een toneelvoorstelling gaat daar inzicht in te ontwikkelen. Vandaar die voorbereidende lessen op theatervoorstellingen en het feit dat er van je wordt verwacht dat je de nabespreking op een juiste manier volbrengt met je groep.
56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Vertaling: ik weet niet of drama hier wel zo’n grote plek inneemt. Het zal afhangen van de inhouden die je behandelt. Ikzelf doe in groep 6 verhalen als ‘de Zwanenridder’ en ‘Karel en de Elegast’ maar ben me ervan bewust dat de gemiddelde leerkracht die drama geeft zich daar doorgaans niet aan waagt. Misschien een leuke uitdaging…
Kunstnut. Mijn persoonlijke interpretatie van het kunstnut is vooral dat kinderen weten en voelen wat er gebeurt wanneer ze naar doen-alsof spel kijken. Speltechnieken herkennen, mooi spel leren herkennen en begrijpen en als zodanig waarderen, oftewel: een kunstgevoelig mens worden.
Socionut
Het socionut heeft grote aantrekkingskracht op leerkrachten. Vooral die leerkrachten die verder kijken dan de cognitieve ontwikkeling,
We moeten het socionut niet overdrijven, ik zou het als volgt omschrijven.
Sociaal gedrag zit in de structuur van het vak: samenwerken in teams en tweetallen, kijken en opbouwend praten over andermans spel, waardering tonen door applaudisseren.
Om goed drama te kunnen geven dient de leerkracht sociaal gedrag te waarborgen, dus zorgen voor sociale veiligheid.
Dat is nogal veel ‘sociaal’ voor één vak, toch is het zo. Je zou mogen stellen dat wanneer je wekelijks en vak geeft waarbij sociaal gedrag een randvoorwaarde is, je een bijdrage levert aan de sociale ontwikkeling van de kinderen. Daarmee heeft het dus socionut.
Persoonnut
Ook zo een. Niet concreet toetsbaar dit nut, maar wel iets waar velen enthousiast van worden. Op de één of andere manier treedt een bijzonder fenomeen in werking wanneer we aan doen-alsof spel doen: het geeft een gevoel van vrijheid en competent zijn. Vrijheid om dingen te doen en te zeggen binnen de veiligheid van een rol. Het applaus, de positieve feed back en het feit dat het publiek in stilte naar je kijkt geeft een gevoel van competent zijn. Jij bent de moeite waard om naar te kijken, we lachen om je en tonen onze waardering. Dit werkt stimulerend voor o.a. het zelfvertrouwen, zelfvertrouwen werkt stimulerend voor het ontwikkelen van creativiteit. Aan creativiteit worden allerlei positieve kenmerken toegekend door zowel het bedrijfsleven, de medische wereld, de wetenschap als de kunstwereld.
Onder persoonnut vallen ook dat drama de taalontwikkeling stimuleert en ook op andere ontwikkelingsgebieden wordt ingezet bij ervaringsgericht onderwijs (e.g.o.).
Over wat ik hier in één blog probeer te proppen zijn meters boeken geschreven. Door psychologen, pedagogen, dramadocenten en mensen die zichzelf en lezers uitputten in wetenschappelijke analyses. Leuk als je van nut houdt, voor mij is het nut van nut alleen maar dat mensen drama niet overboord gooien. Er zijn zelfs scholen die n.a.v. het nutverhaal besloten om drama in het pakket op te nemen.
PS: je hebt de hele blog uitgelezen 🙂