Op deze pagina vindt u van vrijwel alle werkvormen pictogramkaarten, deze zijn op verschillende manieren in te zetten om tot een succesvolle dramales te komen. Pictogramkaarten: zes pictogrammen met zes aandachtspunten voor de werkvorm waar u mee werkt.
Toepassingen:
Om uw eigen kennis van de werkvorm op te frissen.
Voor de nabespreking van de presentaties: naar eigen inzicht kiest u (bij voorkeur samen met de groep) een aantal aandachtspunten waar u op nabespreekt. *
De pictogramkaarten zijn op het digibord aan te klikken als u in het eigen klaslokaal lesgeeft, als u naar een bewegingslokaal gaat is het aan te raden er één per werkgroep uit te printen.
Het is niet noodzakelijk om de pictogramkaarten te gebruiken, het is bedoeld als ondersteuning om meer sturing te geven aan de ontwikkeling van de kinderen.
* Let op: kies niet teveel aandachtspunten voor één les. Begin eerst met één, hooguit twee aandachtspunten en bouw heel langzaam uit, varieer. Neemt u teveel aandachtspunten, dan verhoogt dat de z.g. ‘speldrempel’ (huiver om te spelen).
Pictogramkaart acteerspel
Pictogramkaart combinatiespel
Pictogramkaart drama algemeen
Pictogramkaart hoorspel
Pictogramkaart improvisatiespel
Pictogramkaart jabbertalk
Pictogramkaart nasynchronisatie
Pictogramkaart objectenspel
Pictogramkaart pantomime
Achtergrondinformatie pictogramkaarten.
Drama is één van de vijf kunstenvakken in het basisonderwijs. Kunstenvakken zijn erop gericht op actief en receptief niveau inzicht te verschaffen in de kunstvorm waar het vak mee samenhangt (voor drama is dat de kunstvorm ‘theater’). De pictogramkaarten ondersteunen bij het gericht werken aan dat inzicht. Het hanteren van criteria verhoogt het technische begrip van theater als kunstvorm.
Let op: de groep waar u mee werkt vormt het uitgangspunt bij het kiezen van de (hoeveelheid) aandachtspunten. Doe het in eerste instantie rustig aan en breid langzaam uit op basis van uw observaties en inzichten.