Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Noodweer

  • 29/06/2011
  • Holger
  • · Groep 7

Activiteit: De kinderen verzinnen een verhaal rond noodweer en presenteren dat in jabbertalk aan elkaar.
Opmerking: jabbertalk is een ander woord voor ‘fantasietaal’, begeleid het met een accent op non verbaliteit (gezichtsuitdrukking, gebaar enzovoorts).  Zoek voor voorbeelden op you tube bijvoorbeeld onder ‘Pingu’ en beluister ‘Vlieg met me mee’ (Paul de Leeuw) of maak gebruik van drama-tv. Er is geen vaste taalvorm, alles kan en mag.
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les met jabbertalk aan de slag gaan. Speel ter illustratie van de werkvorm alsof je iemand aan de telefoon hebt waar je in jabbertaal mee praat. Wees je bewust van wat je zegt zodat je na afloop kan vragen waar het gesprek volgens de kinderen over ging. Je helpt ze wanneer duidelijke emoties zichtbaar zijn in je telefoongesprek.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: A gaat op verjaardagsvisite bij B. Je zingt een verjaardagsliedje in jabbertaal en geeft een cadeau. Als B het heeft uitgepakt spelen jullie er samen mee.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Bel bij een kind aan, feliciteer hem en geef een cadeau. Er zit een vlieger in, die laten jullie samen op. De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: A heeft een klusje waar hij hulp bij nodig heeft. Hij gaat naar B en vraagt hulp. Laat eerst de situatie zien voordat je B aanspreekt.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. Rij in een denkbeeldige auto die vast komt te zitten in de modder. Ga naar een kind en vraag in jabbertaal of hij mee wil helpen duwen. Na de scène gaan de tweetallen staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling

Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een jabbertalk scene te maken met als thema ‘noodweer’. Je verzint met je groepje wat je wil gaan ondernemen, en bijpassende rollen. Bijvoorbeeld: jullie zijn vrienden die verstoppertje spelen, maar dan gaat het keihard hagelen.
Je laat ook een probleem door het noodweer ontstaan dat je gaat oplossen. Bijvoorbeeld: jullie krijgen bulten en wonden op je hoofd van de hagelstenen en gaan naar een dokter.

Opdrachten: hitte, kou, regen, wind en sneeuw.

Bespreek kort de aandachtspunten op de opdrachtkaarten. Zie bijlage 1 voor een voorbeeldopdracht. Maak werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit.

Bijlage 1: (dit voorbeeld zit niet bij de opdrachten dus je kunt het klassikaal bespreken).

Noodweer
Jullie maken een presentatie over noodweer. Noodweer in deze opdracht betekent dat er teveel van een weertype is. Bijvoorbeeld teveel hagel.

In jullie verhaal is er teveel: hagel.

Laat een probleem ontstaan, en laat zien hoe je dat probleem ook weer oplost.
Wat kun je niet meer met teveel hagel?
Hoe kun je jezelf hiertegen beschermen?

Jabbertalk: praat lekker hard en speel met duidelijke gebaren en gezichtsuitdrukkingen.
Voorkom het uitbeelden van geweld.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress