Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Improvisatiebriefjes

  • 29/06/2011
  • Holger
  • · Groep 7

Werkvorm(en): improvisatiespel.
Activiteit: De kinderen oefenen deze werkvorm in de warming up fase en improviseren in teams voor de klas.
Benodigdheden: ober-klant opdracht (print bijlage), een bak om de geschreven briefjes in te doen.
Opmerking: improvisatiespel kent een aantal vuistregels waarvan de belangrijkste in de uitzending van Drama-tv aan de orde komen. Omdat niet iedere leerkracht deze regels kent is er een bijlage die u ondersteunt bij het begeleiden van improvisatiespel.
Voorafgaand: kinderen schrijven op een kleine briefje in leesbaar handschrift een spreekzin op. Dat kan van alles zijn, als het maar uit te spreken is en binnen de door jou aangegeven grens van het betamelijke valt. Van ‘Kijk uit, achter je’ tot ‘ga jij pizza halen?’, alles is mogelijk. Een zin uit een spreekwoord, lied of sprookje mag ook. 
Print de lesopzet inclusief bijlagen.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan improviseren. Benadruk dat je bij improvisatiespel zoveel mogelijk moet meespelen met de ander. Behandel een paar regels van improviseren uit de pictogramkaart (zie linker menu) of de eerder genoemde bijlage. Doe niet teveel regels in één keer maar verspreid het een beetje over de gehele les.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie:  A gaat staan en belt aan bij B, deze staat op en doet de deur open. A opent het spel, verzin wat je zou kunnen doen, zeggen, vragen enzovoorts. Bepaal ook of jullie elkaar wel of niet kennen.
B, zorg dat je meespeelt en actieve voorstellen doet aan A.

Doe dit een keer voor met een kind voordat de kinderen in tweetallen aan de slag gaan. De kinderen gaan staan, verzinnen verder zelf hun spelsituaties en wisselen zo lang om totdat je aangeeft dat ze op hun plek mogen gaan zitten.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie:  A gaat staan, je bent klant in een restaurant. Jullie komen zo bij mij en je lezen van een papier de opdracht. Dan ga je naar je medespeler, dat is de ober. Je laat je bedienen en als je even bezig bent start je met de opdracht.

De A-kant komt naar je toe en leest de opdracht. Als de improvisatie voorbij is komt de B kant naar je toe. Deze blijven ober, en de A-kant blijft klant. Ook de B-kant leest de opdracht en voert die dan uit.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling.
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen een improvisatieopdracht. De eerder geschreven briefjes liggen en deze bak, als ik het zeg pakt één van jullie een briefje eruit en spreekt die uit. De rest gaat in op wat er gezegd wordt en zo ontstaat er een nieuwe wending aan het spel.

Opdrachten:
Jullie zijn op schoolreisje in de dierentuin, jullie zijn op het strand, jullie zijn bouwvakkers aan het werk, jullie verdwaald in de nacht, jullie zijn in een ziekenhuis.

Bespreek kort de aandachtspunten. Deze kun je herhalen van de Drama-tv uitzending of  van de daarvoor bestemde pictogramkaart (zie linker menu). Maak werkgroepen, groepeer ze in het publiek en zet de eerste groep op de spelvloer.

Geef duidelijk aan wie wanneer een briefje uit de bak mag pakken, doe dat alleen als de spellijn waarop ze zitten langzaam uitgespeeld raakt. Gebruik niet meer kaartjes dan er spelers in het team zitten, sluit af door de opmerking ‘Speel naar een eind’. Ter afsluiting krijgt het team applaus en wordt er kort zo nabesproken, dat de kinderen nog meer inzicht krijgen in improviseren. Wees positief en complimenteus.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress