Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

Dingen van vroeger.

  • 13/08/2011
  • Holger
  • · Groep 3

Werkvorm(en): acteerspel.
Activiteit: De kinderen maken een presentatie over iets uit de geschiedenis en presenteren dat aan elkaar.
Opmerking: de presentatie maken ze n.a.v. een afbeelding.
Print de lesopzet en opdrachtkaartjes.

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les gaan acteren. Benadruk dat je bij acteerspel duidelijk moet spreken en vanuit houding en gebaar moet spelen.

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.

Spelopdrachten: Hoe maakten mensen vroeger vuur toen er nog geen lucifers bestonden, hoe jagen volkeren die in de jungle wonen, hoe open je een kokosnoot, hoe melk je een koe, hoe roei je in een roeiboot, hoe maak je met naald en draad een jas, hoe spin je op een spinnewiel.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen. Als er onduidelijkheden zijn bespreek je het klassikaal, laat de groep dan even op de grond zitten en laat iets voordoen door één kind.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Jullie krijgen spelopdrachten, je moet er bij praten.

A is een koning(in), B is een ridder. A geeft B een opdracht, B voert die uit.
B is een indiaan, A is een cowboy. Jullie zien elkaar voor het eerst en verstaan elkaar niet. De indiaan neemt de cowboy mee om wat te drinken, jullie praten met gebaren.
Jullie zijn twee oermensen die vuur gaan maken, jullie praten oertaal.
Jullie zijn twee piraten, jullie zoeken een schat op een eiland.

De kinderen gaan staan, vullen zelf hun spelsituaties in en spelen zo lang tot je de volgende opdracht geeft.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling
Instructie: Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een presentatie te maken van iets uit de geschiedenis. Je krijgt daarvoor een afbeelding die je kan naspelen, als je dingen weet van dat onderwerp mag je die  er ook bij spelen. Je moet er bij praten.

Opdrachten: de ridders, de Egyptenaren, de cowboys en Indianen, de piraten.

Maak vier werkgroepen en deel de opdrachtkaarten uit.

Advies gebruik pictogrammen Acteerspel »

Pictogrammen zijn in deze methode cruciaal om te gebruiken, het zijn je aandachtspunten: je bespreekt er op na en je leert je kinderen op zowel actief als receptief niveau wat bij de kunstvorm theater van belang is. Kijk voor de toepassing van die pictogrammen op deze pagina.
We willen je graag adviseren welke pictogrammen je zou kunnen gebruiken. Let op, voor de leeftijdsgroep waar jij mee werkt zijn dat hooguit 2 pictogrammen: je wil je kinderen niet overvragen.

Welke pictogrammen passen bij deze les?
Denk aan je mimiek
Ga niet voor elkaar staan
Niet door elkaar praten.
Niet met je rug naar het publiek toe staan.
Speel met gebaren.
Speel vanuit lichaamshouding.
Speel in het midden van het spelvlak.
Spreek verstaanbaar.

Er is nog een andere werkwijze (toepassing 2), die kun je hier bekijken.

Nabespreken van een presentatie bij drama »

Een nabespreking van een presentatie bij drama bestaat uit 3 aspecten:

1: De opdracht. Bijvoorbeeld: Over welke periode ging deze presentatie?
2: Iets dat het competente gevoel stimuleert, zoals een publiekscompliment. Bijvoorbeeld: ‘Publiek, benoem een sterk moment uit deze presentatie’.
3: Het spel. Dit doe je naar aanleiding van pictogrammen (aandachtspunten).

Onderaan het klassenmenu staat een link naar het leerkrachtscherm, daar staan verdere didactische adviezen.

Behandel op tempo deze 3 aspecten. Wil je vakdidactisch correct nabespreken maak dan een notitie op je lesopzet voordat je de les geeft.

Wil je iets kwijt over deze les?
Een aanvulling, idee, opmerking over deze les? Heb je een foutje gezien, of wil je ons laten weten hoe de les is gegaan: vul onderstaand formulier in. We zijn blij met iedere reactie, het helpt ons om de kwaliteit te waarborgen die je van ons gewend bent.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress