Creëer en Leer DRAMA
Previous Next
  • Dramalessen per groep
    • Dramalessen voor groep 1
    • Dramalessen voor groep 2
    • Dramalessen voor groep 3
    • Dramalessen voor groep 4
    • Dramalessen voor groep 5
    • Dramalessen voor groep 6
    • Dramalessen voor groep 7
    • Dramalessen voor groep 8
  • Abonnementen
    • Abonnementen
  • Trainingen
  • Gratis lessen
  • Een dramamethode kiezen
  • Contact

CombiLootjes

  • 29/06/2011
  • Holger
  • · Groep 7

Werkvorm(en): combinatiespel
Activiteit: De kinderen verzinnen met op zich staande spelelementen een verhaal en presenteren dat aan elkaar.
Benodigdheden: veertig kleine papiertjes, vier bakjes o.i.d. om de papiertjes in te verzamelen, vijf pennen.
Voorafgaand aan de les: in vijf (tafel)groepen krijgen de kinderen de volgende opdracht: op de eerste twee briefjes schrijven jullie per lootje een locatie (een plek waar zich een verhaal kan afspelen), op de tweede twee briefjes per lootje één soort rol (bijvoorbeeld: ‘de bejaarden’ en op het andere lootje ‘de sporters’), op de derde twee briefjes per lootje een voorwerp (een ding dus) en op de laatste twee briefjes per lootje één opmerking (iets dat je tegen iemand kan zeggen of roepen, dat kan verschillen van ‘wil je met me trouwen’ tot ‘kijk uit, achter je!’). De briefjes worden per categorie opgehaald.
Opmerking: Bij combinatiespel combineer je zaken die in principe geen onderlinge samenhang hebben. Het levert fantasierijk spel op.
Print de lesopzet inclusief opdrachtkaarten

Inleiding.
De groep zit in hoefijzeropstelling. Vertel dat jullie in deze les aan combinatiespel gaan doen. Speel ter illustratie bijvoorbeeld dat je een indiaan bent op de Noordpool. Vertel dat je bij deze les mag praten (acteerspel).

Warming up klassikaal.
De groep staat verspreid in het lokaal.
Instructie: Je krijgt straks spelopdrachten, voer die uit zonder contact te maken met een klasgenoot.

Pak uit de bak met locaties een lootje en uit de bak met rollen een lootje, laat ze de combinatie uitspelen. Je krijgt dan zoiets als ‘kabouters op de schaatsbaan’.  Doe verschillende versies van locatie/rollen.
Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Warming up tweetallen.
De groep zit in tweetallen in het lokaal op de grond, ze bepalen wie A is en wie B.
Instructie: Jullie krijgen van mij een combinatie te spelen. Je moet daar bij praten en je mag geen ruzie uitbeelden.

A is een politieagent B is de koning(in), jullie zijn op de vuilnisbelt.
A is een kabouter B is een crimineel, jullie zijn in de Efteling.
A is Sinterklaas, B is de Kerstman jullie zijn in de speelgoedwinkel.
A is een circusclown, B is een monster, jullie zijn op het picknickveld.

Geef kinderen steeds even de tijd om iedere spelopdracht uit te spelen.

Kern.
De groep zit in hoefijzeropstelling, maak vijf werkgroepen en laat die apart van elkaar in het lokaal plaatsnemen.
Instructie: Ik wijs zo per werkgroep één kind aan om uit iedere bak één lootje te trekken. Deze vier briefjes zijn het uitgangspunt voor een verhaal dat jullie gaan spelen. Daar moet je bij praten, er mag geen geweld in voorkomen. Kijk voor de verdere uitleg goed op de opdrachtkaart.

Laat één kind per werkgroep uit iedere bak een lootje trekken en een opdrachtkaart meenemen.
Na een kleine tien minuten oefenen voeren de groepen de resultaten voor elkaar op.

« Prev Next »

Leerkrachtscherm

Leerkrachtscherm

Dramaland

  • Twitter
  • Facebook

Designed by Luke McDonald & Powered by WordPress